Aqidah Allah Di Atas `Arasy Adalah Aqidah Yahudi
Golongan Yahudi menisbahkan kepada Allah ta`ala sifat duduk,
menetap di suatu tempat, mempunyai berat, timbangan dan bentuk,
(wal `iyadzubillah) marilah kita berlindung dengan Allah daripada
kekufuran mereka. Aqidah Yahudi adalah sumber sebenar aqidah
Mujassimah seperti Wahhabi (pengikut Ibnu Taimiyah dan Muhammad
bin Abdul Wahhab).
Di dalam naskhah kitab Taurat yang telah diselewengkan dan diubah
isi kandungannya yang menjadi tunggak asasi agama yahudi, Kitab
al-Muqaddas Safar Al-Muluk Al-Ishah 22 Nombor 19-20, Yahudi
laknatullah menyatakan akidah kufur mereka di dalamnya(79):
“ قَالَ فَاسْمَعْ إِذاً كَلامُ الرَّبِّ قَدْ رَأَيْتُ الرَّبَّ جَالِسًا عَلَى كُرْسِيِّهِ وَ كُلُّ جُنْدِ
السَّمَاءِ وُقُوْفٌ لَدَيْهِ عَنْ يَمِيْنِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ “.
Maksudnya :
“Berkata : Dengarlah akan engkau kata-kata tuhan, telahku
lihat tuhan duduk di atas kursi dan kesemua tentera langit
berdiri di sekitarnya kanan dan kiri”.
Yahudi laknatullah mengatakan(80):
“الْجَالِسُ عَلَى الْعَرْشِ يَحُلُّ فَوْقَهُمْ”.
Maksudnya :
“(Tuhan) duduk (bersemayam) di atas `Arasy, berada di atas
mereka”.
Yahudi laknatullah berkata(81):
“اللهُ جَلَسَ عَلَى كُرْسِيِّ قُدْسِهِ”.
Maksudnya :
“Allah duduk (bersemayam) di atas Kursi suci-Nya”.
Yahudi laknatullah berkata(82):
“وَشُكْرًا لِلْجَالِسِ عَلَى الْعَرْشِ الْحَيِّ الأَبَدِيِّ”.
Maksudnya :
“Dan berterima kasihlah kepada (Tuhan ) yang duduk di atas
`Arasy yang Maha hidup lagi kekal abadi”.
Dan lagi jika dirujuk pada kitab yang diberi nama Safar Yuhana :
Al-Ishhah ((8)) bernombor ((10)) Yahudi laknatullah berpandangan
: “ dan mereka berteriak dengan suara yang nyaring dan kuat
mengatakan selesailah bagi tuhan kami yang duduk di atas arasy”.
Aqidah Ibnu Taimiyah (tokoh rujukan golongan Wahhabi)
mempunyai persamaan dengan aqidah Yahudi iaitu Ibnu Taimiyah
berkeyakinan bahawa Allah duduk di atas `Arasy dengan Dzat,
sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab beliau.
Ibn Taimiyah al-Harrany al-Mujassimah berkata(83):
“أَنَّ اللهَ فِى السَّمَآءِ عَلَى الْعَرْشِ مِنْ فَوْقِ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ”
Maksudnya :
“Allah di langit, di atas `Arasy itu di langit yang ketujuh”.
Ibn Taimiyah al-Harrany al-Mujassimah berkata(84):
َ
“إِذَا جَلَسَ َتبَارَكَ وَ َتعَالَى عَلَى الْكُرْسِيِّ سَمِعَ لَهُ أَطِيْطٌ كَأَطِيْطِ الرَحْلِ الْجَدِيْدِ”
“Apabila Tuhan duduk di atas Kursinya akan terdengarlah
bunyi seperti bunyi orang duduk di atas pelana kuda yang
baru”.
Ibn Taimiyah al-Harrany al-Mujassimah berkata(85):
“إِنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله يُجْلِسُهُ رَبُّهُ عَلَى الْعَرْشِ مَعَهُ”.
Maksudnya :
“Sesungguhnya Muhammad Rasulullah, Tuhannya
mendudukannya di atas `Arasy bersama-Nya”.
Ibn Taimiyah al-Harrany al-Mujassimah berkata(86):
“قَالَ ابْنُ حَامِدِ الْمُجَسِّمِ : إِذَا جَاءَهُمْ وَجَلَسَ عَلَى كُرْسِيِّهِ أَشْرَقَتْ الأَرْضُ
كُلُهَّا بِأَ نْوَارِهِ”.
Maksudnya :
“Telah berkata Ibn Hamid Al Mujassim apabila Dia datang
kepada mereka dan duduk bersemayam di atas kursi,
bersinarlah bumi keseluruhannya dengan cahaya-cahayaNya”
Ibn Taimiyah al-Harrany al-Mujassimah berkata(87):
“ وَلَوْ قَدْ شَاءَ لا سْتَقَرَّ عَلَى ظَهْرِ بَعُوْضَةٍ فَاسْتقَلَّتْ بِهِ بِقُدْرَتِهِ وَلَطْفِ رُبُوْبِيَّتِهِ”.
Maksudnya :
“Jika Allah berkehendak ,pastilah Dia bersemayam di atas
punggung seekor nyamuk lalu ia terbang membawa-Nya
dengan kekuasaan dan kelembutan-Nya.”
Inilah kata-kata kufur yang tidak boleh di terima oleh akal orang
yang waras. Hanya orang yang gila dan zalim sahaja yang bercakap
sedemikian. Maka jelaslah bahawa kenyataan ini mustahil dan sama
sekali tidak boleh dilafazkan oleh orang yang mu’min kerana ini bukan
kata-kata dari seorang yang beriman kepada Allah ta`ala. Mustahil
Allah duduk di atas nyamuk sebagaimana dakwaan Ibnu Taimiyah
kerana Allah tidak sama sekali berhajat kepada makhluk dan tidak
menyamai sesuatupun dari makhluk. Oleh itu, sifat-sifat makhluk
tidak boleh disandarkan kepada Allah ta`ala kerana mustahil Allah
menyamai makhluk-Nya apatah lagi untuk duduk di atas belakang
seekor nyamuk. Maha Suci Allah dari kata-kata orang yang sesat dan
zindiq. Na`uzubillah…
79 Dalam kitab “al-Muqaddas Safar Al-Muluk” Al-Ishah ((22))” bernombor ((19-
20)).
80 Di dalam buku bernama “Safar Yuhana” Al-Ishah ((8)) bernombor ((15)).
81 Di dalam kitab “Safar Mazaamir” Al-Ishah ((47)) bernombor ((8))
82 Di dalam kitab “Safar Yuhana” Al-Ishah ((4)) bernombor ((9)).
83 IbnuTaimiyah al-Harrany, Hamawiyah Al Kubra, h. 452.
84 Ibn Taimiyah al-Harrany, Syarh Hadith al-Nuzul, cetakan Riyadh, 1993. h. 400.dan
di dalam kitab Majmu` al-Fatawa, j. 5 h. 527.
85 Ibn Taimiyah al-Harrany, Majmu` al-Fatawa, j. 4, h. 374.
86 Ibn Taimiyah al-Harrany, al-Asma’ wa al-Sifat daripada Majmu` al-Fatawa, Cetakan
Dar Kutub Ilmiyah di tahqiq oleh Mushtofa Abdul Qadir `Atho j. 1, h. 81.
87 Ibnu Taimiyah Al-Harrany, Al-Ta’sis Fi al-Raddi `Ala Asas Al-Taqdis, j. 1.h. 568.
Kitab Asas Al-Taqdis adalah kitab karangan Imam Fakhr al-Din al-Razi seorang
ulama` Ahlussunnah yang di bantah oleh Ibnu Taimiyah.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Pengasih
الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن, وَالصَّلاةُ والسَّلامُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمْدٍ طهَ الأَمِيْنَ , وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ الطَّيِّبِيْنَ الطّ...َاهِرِيْنَ, وَمَنِ اتَّبَعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ , وَأَشْهَدُ أَن لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لاشَرِيْكَ لَهُ , وَلا ضِدَّ وَلا نِدَّ وَلا زَوْجَةَ وَلا وَلَدَ لَهُ , وَلاشَبِيْهَ وَلا مَثِيْلَ لَهُ , وَلاجِسْمَ وَلاحَجْمَ وَلاجَسَدَ وَلاجُثَّةَ لَهُ , وَلا صُوْرَةَ وَلاأَعْضَاءَ وَلا أَدَوَاتَ لَهُ, وَلا أَيْنَ وَلا جِهَةَ وَلاحَيِّزَ وَلا مَكَانَ لَهُ , كَانَ اللهُ وَلا مَكَانَ وَهُوَ الآنَ عَلَى مَا عَلَيْهِ كَان , فَلاتَضْرِبُوا لِلَّهِ الأَمْثَالِ, وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الأَ عْلىَ, تَنَزَّهَ رَبِّيْ عَنِ الْجُلُوْسِ وَالْقُعُودِ ,وَعَنِ الْحَرَ كَةِ وَالسُّكُوْنِ وَعَنِ الاِتِّصَالِ وَالانْفِصَالِ ,لايَحُلُّ فِيْهِ شَيْء , وَلا يُحَنْلُ مِنْهُ شَيْءٍ , وَلا يَحُلُّ هُوَ فِيْ شَيْءِ ,لأَنَّهُ "لَيْس كَمِثْلِهِ شَيْءٌ", "مَهْمَاتَصَوَّرْتَ بِبَالِكَ فَاللهُ لا يُشْبِهُ ذَلِك", "وَمَنْ وَصَفَ اللهَ بِمَعْنًى مِنْ مَعَانِى الْبَشَرِ فَقَدْكَفَرَ", وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا وَنَبِيَّنَا وَعَظِيْمَنَا, وَقَائِدَنَا وقُرَّةَ أَعْيُنِنَا مُحَمَّدًا ,عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ وَنَبِيُّهُ وَصَفِيُّهُ وَحَبِيْبُهُ وَخَلِيْلُهُ, صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى كُلِّ رَسُوْلٍ أَرْسَلَهُ .
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas penghulu kami Nabi Muhammad sallallahu`alaihi wasallam : thaha dan al-amin. Dan ke atas ahli keluarga baginda, para sahabat baginda yang baik dan suci serta ke atas pengikut mereka dengan kebaikan sehingga hari akhirat. Aku bersaksi bahawasanya tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah jua, Yang Esa dan tiada sekutu bagi-Nya, tiada ada lawan, tiada ada tara, tiada ada pasangan dan tidak ada anak bagi-Nya, tidak ada penyerupaan dan tidak ada bandingan bagi-Nya. Dan tidak ada jisim, tidak ada ukuran, tidak ada jasad dan tidak ada tubuh badan bagi-Nya, tidak ada gambaran, tidak ada anggota besar, tidak ada anggota kecil bagi-Nya, tidak dikatakan “dimana”, tidak ada arah, tidak mengisi ruang kosong dan tidak bertempat bagi-Nya. Adalah Allah wujud tanpa bertempat dan Dia pada masa sekarang tidak bertempat. Janganlah kalian mengadakan sesuatu yang sebanding dengan Allah dan bagi Allah jualah sifat yang Tertinggi. Maha Suci Tuhanku daripada perbuatan duduk, bergerak, diam, bersambung dan berpisah. Tidak ada sesuatupun yang bersatu pada Dzat-Nya dan tidak terakstrak (tidak bercerai) sesuatupun dari Dzat-Nya dan Dia tidak menempati di dalam sesuatu kerana tidak ada sesuatupun yang menyerupai-Nya. Segala yang telah digambarkan tersebut. Barangsiapa yang menyifatkan Allah dengan suatu ciri dari ciri-ciri manusia (berjisim, berada di suatu tempat dan sebagainya), maka sesungguhnya ia telah kafir. Aku bersaksi bahawasanya penghulu kami, nabi kami, kebesaran kami, pemimpin kami, diri yang menyuruhkan hati kami melihatnya, Muhammad merupakan hamba-Nya, utusan-Nya, nabi-Nya, pilihan-Nya, kecintaan-Nya dan kekasih-Nya. Selawat dan salam ke atasnya dan juga ke atas sekalian rasul yang telah diutuskan oleh-Nya
Diriwayatkan oleh Ibnu Mu`allim al-Qurasyi dalam kitabnya
Najm Al-Muhtadi Wa rajm Al-Mu`tadi h. 155
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Pengasih
الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن, وَالصَّلاةُ والسَّلامُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمْدٍ طهَ الأَمِيْنَ , وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ الطَّيِّبِيْنَ الطَّاهِرِيْنَ, وَمَنِ اتَّبَعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ , وَأَشْهَدُ أَن لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لاشَرِيْكَ لَهُ , وَلا ضِدَّ وَلا نِدَّ وَلا زَوْجَةَ وَلا وَلَدَ لَهُ , وَلاشَبِيْهَ وَلا مَثِيْلَ لَهُ , وَلاجِسْمَ وَلاحَجْمَ وَلاجَسَدَ وَلاجُثَّةَ لَهُ , وَلا صُوْرَةَ وَلاأَعْضَاءَ وَلا أَدَوَاتَ لَهُ, وَلا أَيْنَ وَلا جِهَةَ وَلاحَيِّزَ وَلا مَكَانَ لَهُ , كَانَ اللهُ وَلا مَكَانَ وَهُوَ الآنَ عَلَى مَا عَلَيْهِ كَان , فَلاتَضْرِبُوا لِلَّهِ الأَمْثَالِ, وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الأَ عْلىَ, تَنَزَّهَ رَبِّيْ عَنِ الْجُلُوْسِ وَالْقُعُودِ ,وَعَنِ الْحَرَ كَةِ وَالسُّكُوْنِ وَعَنِ الاِتِّصَالِ وَالانْفِصَالِ ,لايَحُلُّ فِيْهِ شَيْء , وَلا يُحَنْلُ مِنْهُ شَيْءٍ , وَلا يَحُلُّ هُوَ فِيْ شَيْءِ ,لأَنَّهُ "لَيْس كَمِثْلِهِ شَيْءٌ", "مَهْمَاتَصَوَّرْتَ بِبَالِكَ فَاللهُ لا يُشْبِهُ ذَلِك", "وَمَنْ وَصَفَ اللهَ بِمَعْنًى مِنْ مَعَانِى الْبَشَرِ فَقَدْكَفَرَ", وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا وَنَبِيَّنَا وَعَظِيْمَنَا, وَقَائِدَنَا وقُرَّةَ أَعْيُنِنَا مُحَمَّدًا ,عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ وَنَبِيُّهُ وَصَفِيُّهُ وَحَبِيْبُهُ وَخَلِيْلُهُ, صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى كُلِّ رَسُوْلٍ أَرْسَلَهُ .
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas penghulu kami Nabi Muhammad sallallahu`alaihi wasallam : thaha dan al-amin. Dan ke atas ahli keluarga baginda, para sahabat baginda yang baik dan suci serta ke atas pengikut mereka dengan kebaikan sehingga hari akhirat. Aku bersaksi bahawasanya tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah jua, Yang Esa dan tiada sekutu bagi-Nya, tiada ada lawan, tiada ada tara, tiada ada pasangan dan tidak ada anak bagi-Nya, tidak ada penyerupaan dan tidak ada bandingan bagi-Nya. Dan tidak ada jisim, tidak ada ukuran, tidak ada jasad dan tidak ada tubuh badan bagi-Nya, tidak ada gambaran, tidak ada anggota besar, tidak ada anggota kecil bagi-Nya, tidak dikatakan “dimana”, tidak ada arah, tidak mengisi ruang kosong dan tidak bertempat bagi-Nya. Adalah Allah wujud tanpa bertempat dan Dia pada masa sekarang tidak bertempat. Janganlah kalian mengadakan sesuatu yang sebanding dengan Allah dan bagi Allah jualah sifat yang Tertinggi. Maha Suci Tuhanku daripada perbuatan duduk, bergerak, diam, bersambung dan berpisah. Tidak ada sesuatupun yang bersatu pada Dzat-Nya dan tidak terakstrak (tidak bercerai) sesuatupun dari Dzat-Nya dan Dia tidak menempati di dalam sesuatu kerana tidak ada sesuatupun yang menyerupai-Nya. Segala yang telah digambarkan tersebut. Barangsiapa yang menyifatkan Allah dengan suatu ciri dari ciri-ciri manusia (berjisim, berada di suatu tempat dan sebagainya), maka sesungguhnya ia telah kafir. Aku bersaksi bahawasanya penghulu kami, nabi kami, kebesaran kami, pemimpin kami, diri yang menyuruhkan hati kami melihatnya, Muhammad merupakan hamba-Nya, utusan-Nya, nabi-Nya, pilihan-Nya, kecintaan-Nya dan kekasih-Nya. Selawat dan salam ke atasnya dan juga ke atas sekalian rasul yang telah diutuskan oleh-Nya
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Pengasih
الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن, وَالصَّلاةُ والسَّلامُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمْدٍ طهَ الأَمِيْنَ , وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ الطَّيِّبِيْنَ الطّ...َاهِرِيْنَ, وَمَنِ اتَّبَعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ , وَأَشْهَدُ أَن لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لاشَرِيْكَ لَهُ , وَلا ضِدَّ وَلا نِدَّ وَلا زَوْجَةَ وَلا وَلَدَ لَهُ , وَلاشَبِيْهَ وَلا مَثِيْلَ لَهُ , وَلاجِسْمَ وَلاحَجْمَ وَلاجَسَدَ وَلاجُثَّةَ لَهُ , وَلا صُوْرَةَ وَلاأَعْضَاءَ وَلا أَدَوَاتَ لَهُ, وَلا أَيْنَ وَلا جِهَةَ وَلاحَيِّزَ وَلا مَكَانَ لَهُ , كَانَ اللهُ وَلا مَكَانَ وَهُوَ الآنَ عَلَى مَا عَلَيْهِ كَان , فَلاتَضْرِبُوا لِلَّهِ الأَمْثَالِ, وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الأَ عْلىَ, تَنَزَّهَ رَبِّيْ عَنِ الْجُلُوْسِ وَالْقُعُودِ ,وَعَنِ الْحَرَ كَةِ وَالسُّكُوْنِ وَعَنِ الاِتِّصَالِ وَالانْفِصَالِ ,لايَحُلُّ فِيْهِ شَيْء , وَلا يُحَنْلُ مِنْهُ شَيْءٍ , وَلا يَحُلُّ هُوَ فِيْ شَيْءِ ,لأَنَّهُ "لَيْس كَمِثْلِهِ شَيْءٌ", "مَهْمَاتَصَوَّرْتَ بِبَالِكَ فَاللهُ لا يُشْبِهُ ذَلِك", "وَمَنْ وَصَفَ اللهَ بِمَعْنًى مِنْ مَعَانِى الْبَشَرِ فَقَدْكَفَرَ", وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا وَنَبِيَّنَا وَعَظِيْمَنَا, وَقَائِدَنَا وقُرَّةَ أَعْيُنِنَا مُحَمَّدًا ,عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ وَنَبِيُّهُ وَصَفِيُّهُ وَحَبِيْبُهُ وَخَلِيْلُهُ, صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى كُلِّ رَسُوْلٍ أَرْسَلَهُ .
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas penghulu kami Nabi Muhammad sallallahu`alaihi wasallam : thaha dan al-amin. Dan ke atas ahli keluarga baginda, para sahabat baginda yang baik dan suci serta ke atas pengikut mereka dengan kebaikan sehingga hari akhirat. Aku bersaksi bahawasanya tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah jua, Yang Esa dan tiada sekutu bagi-Nya, tiada ada lawan, tiada ada tara, tiada ada pasangan dan tidak ada anak bagi-Nya, tidak ada penyerupaan dan tidak ada bandingan bagi-Nya. Dan tidak ada jisim, tidak ada ukuran, tidak ada jasad dan tidak ada tubuh badan bagi-Nya, tidak ada gambaran, tidak ada anggota besar, tidak ada anggota kecil bagi-Nya, tidak dikatakan “dimana”, tidak ada arah, tidak mengisi ruang kosong dan tidak bertempat bagi-Nya. Adalah Allah wujud tanpa bertempat dan Dia pada masa sekarang tidak bertempat. Janganlah kalian mengadakan sesuatu yang sebanding dengan Allah dan bagi Allah jualah sifat yang Tertinggi. Maha Suci Tuhanku daripada perbuatan duduk, bergerak, diam, bersambung dan berpisah. Tidak ada sesuatupun yang bersatu pada Dzat-Nya dan tidak terakstrak (tidak bercerai) sesuatupun dari Dzat-Nya dan Dia tidak menempati di dalam sesuatu kerana tidak ada sesuatupun yang menyerupai-Nya. Segala yang telah digambarkan tersebut. Barangsiapa yang menyifatkan Allah dengan suatu ciri dari ciri-ciri manusia (berjisim, berada di suatu tempat dan sebagainya), maka sesungguhnya ia telah kafir. Aku bersaksi bahawasanya penghulu kami, nabi kami, kebesaran kami, pemimpin kami, diri yang menyuruhkan hati kami melihatnya, Muhammad merupakan hamba-Nya, utusan-Nya, nabi-Nya, pilihan-Nya, kecintaan-Nya dan kekasih-Nya. Selawat dan salam ke atasnya dan juga ke atas sekalian rasul yang telah diutuskan oleh-Nya
carta golongan sesat seperti yang disabdakan oleh junjungan besar Nabi Muhammad sallallaahu `alaihi wasallam :
Diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad sallallahu`alaihi wasallam
bersabda:
تفْتَرِقُ أُمَّتِيْ ثَلاثًا وَسَبْعِيْنَ فِرْفَةً كُلُّهَا فِيْ النَّارِ إِلا وَاحِدَةٌ قِيْلَ وَمَنْ هُمْ وَ
قَالَ الَّذِيْنَ هُمْ عَلَى مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِيْ
Maksudnya :
“Dan umatku akan menjadi 73 golongan, semuannya dalam neraka melainkan satu golongan7. Para sahabat bertanya: golongan yang mana satu? Nabi menjawab: mereka adalah golongan yang mengikut perjalanan hidupku dan para sahabatku”.
0 comments:
Post a Comment