Antara Ulama`-Ulama` dalam Bidang Aqidah yang Bermazhab Al-Asya`irah
Abu Hassan al-Bahili (W. 370 H)
Imam Al-Baqillani (W. 405H)
Abu Ishaq Al-Isfarayini (W. 418 H)
Imam Ishaq Al-Syirazi (W. 476 H)
Imam Al-Juwaini
Imam Al-Haramain Abu Al-Ma’ali Al-Juwaini (W. 478 H), pengarang kitab An-Nizomiyah
Imam Hujjatul Islam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al-
Ghazali pengarang kitab Al-Iqtisod fi Al-I’tiqod (W. 505 H)
Imam Ibn ‘Asakir (W. 576 H), pengarang kitab Tabiyiin Kadzib
Al-Muftari
Imam Al-Syahrastani (W. 548 H)
Imam Fakhruddin Ar-Razi pengarang kitab Asas Al - Taqdis
(W.606 H)
Imam Al-Allamah Al-Amadi (W. 631 H)
Imam Al-Iji (W. 756 H)
Imam Sa’ad Al-Taftazani (W. 793 H) pengarang kitab Syarh Al-
Maqosid
Imam Al-Syarif Al-Jurjani (W. 816 H)
Imam Abu Mansur Al-Tamimi
Imam Nas Al-Maqdisi
Imam Al-Farawi
Imam Abu Al-Walid Al-Baji
Imam Sultonul Ulama’ Izz ibn Abdis Salam
Imam HibbatulLah Al-Makki
Imam Al-Baijuri
Antara Mufassir-Mufassir Bermazhab Al-Asya`Irah
Imam Al-Mufassir Al-Allamah Al-Qurtubi
Imam Al-Mufassir Ibn Kathir (rujuk buku tobaqot As-Syafi’iyyah Al-
Kubra 10/200 karangan Imam Al-Subki, Al-Durar Al-Kaminah 1/85
karangan Ibn Hajar dan sebagainya)
Imam Al-Mufassir Ibn ‘Athiyyah Al-Andalusi, pengarang kitab
Tafsir Al-Muharrar Al-Wajiz
Imam Al-Mufassir Abu Hayyan Al-Andalusi, pengarang kitab Al-
Bahr Al-Muhith.
Imam Al-Mufassir Fakhruddin Ar-Razi, pengarang kitab tafsir
mafatih Al-Ghaib
Imam Al-Mufassir Al-Hafiz Al-Bahgowi, pengarang kitab tafsir Al-
Baghowi dan kitab Syarh Al-Sunnah.
Imam Al-Mufassir Abu Al-Laith Al-Samarqandi, pengarang kitab
tafsir Bahr Al-Ulum, kitab bustan al- Arifin dan tanbih Al-Ghafilin.
Imam Al-Mufassir Abu Al-Hasan Ali Al-Naisaburi pengarang kitab
asbab An-Nuzul.
Imam Al-Mufassir Abu At-Thana’ Syihabuddin Al-Alusi Al-Husaini
Al-Hasani.
Imam Al-Mufassir At-Thamin Al-Halabi, pengarang kitab tafsir Al-
Durr Al-Mashun.
Imam Al-Mufassir Al-Hafiz Jalaluddin Al-Suyuti, pengarang kitab
Tafsir Al-Durr Al-Manthur.
Al-Imam Al-Khotib Al-Syirbini, pengarang kitab Tafsir Al-Siraj Al-
Munir.
Imam Al-Allamah Al-Thohir bin Asyur, pengarang kitab Al-Tahrir
wa Al-Tanwir
Imam Az-Zarkasyi
Imam Mutawalli Al-Sya’rawi.
Ulama`-Ulama` Muhaddithin (Hadith) Yang Bermazhab Al-
Asya`Irah
Imam Al-Hafiz Abu Al-Hasan Al-Darqutni.
Imam Al-Hafiz Abu Nu’aim Al-Ashbahani, pengarang kitab
Hilyatul Auliya’
Imam Al-Hafiz Al-Hakim Al-Naisaburi, pengarang kitab
Mustadrak
Imam Al-Hafiz Ibn Hibban, pengarang kitab Al-Thiqat
Imam Al-Hafiz Abu Sa’id Ibn Al-Sam’ani, pengarang kitab Al-
Inshof
Imam Al-Hafiz Abu Bakr Al-Baihaqi, pengarang kitab-kitab hadith
dan kitab Al-Asma’ wa As-Sifat.
Imam Al-Khatib Al-Baghdadi
Imam Al-Hafiz Muhyiddin Yahya bin Syarf Al-Nawawi, pengarang
kitab Syarh sahih muslim dan banyak lagi.
Sheikhul Islam Imam Al-Hafiz Abu Amr bin Al-Solah
Imam Al-Hafiz Ibn Daqiq Al-‘Aid
Imam Al-Hafiz Ibn Abi Jamrah Al-Andalusi, musnid Ahlul
Maghrib
Imam Al-Hafiz Al-Karmani, pengarang syarah sahih Al-Bukhari
Imam Al-Hafiz Al-Munziri, pengarang Al-Targhib wa At-Taqrib
Imam Al-Hafiz Al-Imam Al-Nawawi, pensyarah sahih Muslim
Imam Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqolani, pengarang Fahtul al-Bari
(penutup bagi segala huffaz Ibnu Hajar al-`Asqalani)
Imam Al-Hafiz Al-Sakhowi.
Imam Al-Qostollani pengarang Irsyad As-Sariy
Imam Al-Hafiz Al-Munawi.
Imam Al-Hafiz Al-Dimyathi.
Sheikh Al-Hafiz Waliyullah Al-Dahlawi.
Sheikh Abu Al-Mahasin Al-Qouquji
Sheikh Al-Hafiz Ahmad Al-Siddiq Al-Ghumari.
Sheikh Al-Musnid Muhammad Al-Hafiz Al-Tijani.
Sheikh Musnid Al-Dunya, Sheikh Muhammad Yasiin Al-Fadani.
Sheikh Al-Musnid Abbas Al-Maliki
Antara Ulama`-ulama` Sirah yang Bermazhab Al-Asy`ari
Imam Qadhi `Iyad, pengarang kitab Al-Syifa fi Syama’il wa ahwal
Al-Mustofa
Imam Al-Suhaili, pengarang kitab Al-Raudh Al-Unf
Sheikh Ibn Khaldun
Imam Ibn Athir.
Imam Al-Solihi Al-Dimasqi, pengarang kitab Subulul Huda wa Al-
Rosyad
Sheikh Yusuf An-Nabhani.
Antara Ulama`-ulama` Fiqh yang Bermazhab Al-
Asya`irah
Menurut Imam Tajuddin Al-Subki, majoriti ulama` mazhab Al-Syafi`e,
Malikiyah, Hanafiyah dan Sebahagian ulama` Hanabilah bermazhab
Al-Asy`ari. Demikian diriwayatkan daripada Imam Izzuddin bin
Abd al-Salam yang turut diakui oleh Imam Abu Amr ibn Hajib dan
Jamaluddin Al-Husairi. (At-Tobaqot 3/365)
Namun, kita senaraikan antara fuqaha’ yang kuat mempertahankan
mazhab Al-Asy’ari ini iaitu:
Imam Tajuddin Al-Subki, pengarang kitab Al-Saif Al-Saqil
Imam Sheikhul Islam Zakaria Al-Ansori.
Imam Al-Rafi`e Al-Syafi`e
Imam Ibn ‘Abidin
Imam Ibn Hajib.
Imam Al-Habib Abdullah bin ‘Alawi Al-Haddad.
Imam ‘Alauddin Al-Bukhari
Imam Al-Baidhowi.
Imam Al-Zabidi.
Imam Al-Qorofi.
Mufti Makkah Sheikh Ahmad Zaini Dahlan Al-Syafi`e
Antara Ulama`-ulama` Qiraat yang Bermazhab Al-
Asya`irah
Imam Al-Qari’ Ibn Jazari
Imam As-Syatibi.
Antara Pemimpin-pemimpin Islam yang Masyhur yang
Bermazhab Al-Asya`irah
Sultan Salehuddin Al-Ayyubi
Sultan Muhammad Al-Fateh
Al-Syahid Al-Imam Hassan Al-Banna
Dan ramai lagi para ulama` Islam yang bermazhab al-Asy`ari...
Semoga Allah s.w.t. memberkati mereka dan seluruh umat Islam...
Amin.
Antara kekeliruan besar yang meracuni aqidah umat islam ialah
wujudnya desas-desus yang menyatakan bahawa aqidah al-Asya`irah
bukanlah aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah yang sebenar. Mereka
menyatakan Aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah yang sebenar adalah
aqidah yang dibawa oleh golongan Wahhabi iaitu pengikut Ibnu
Taimiyah dan Muhammad bin Abdul Wahhab, sedangkan fahaman
yang dibawa oleh mereka paling banyak bercanggah dengan aqidah Ahl
al-Sunnah Wa al-Jama`ah dan fatwa-fatwa mereka bercanggah dengan
ijma` para ulama`. Dari sudut hukum, setiap perkara yang bercanggah
dengan ijma` ulama`, maka ia boleh menyebabkan seseorang itu
jatuh kufur. Hukum yang sama juga dijatuhkan ke atas mereka yang
menghalalkan perkara yang telah disepakati oleh semua ulama` yang
menyatakan keharamannya.
Oleh itu, tidak ada satu fakta yang tepat untuk meletakkan aqidah
Al-Asya`irah tidak sejajar dengan Aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah.
Malah menerima fakta yang sesat sebagaimana yang dinyatakan oleh
golongan Wahhabi yang menggelarkan diri mereka ini sebagai puak
yang mengikut golongan Salaf, dengan kata mereka:
“Abu al-Hassan al-Asy`ari telah bertaubat daripada aqidahnya dan
memeluk mazhab wahhabi (yang dianggap mazhab Salaf ) dan pengikutpengikut
Abu al-Hassan al-Asy`ari terus berada di dalam kesesatan kerana
mereka tidak bertaubat sebagaimana yang dilakukan oleh Imam mereka
Abu al-Hassan al-Asy`ari”
Justeru itu, berhati-hatilah dengan golongan mereka ini yang
menyebarkan fitnah dan memecah belahkan umat Islam. Kebanyakan
mereka ini terdiri dari kalangan orang yang mempunyai pendidikan
tinggi seperti pensyarah-pensyarah di Universiti.
Dan demikian dalil yang menyatakan kebenaran al-Imam Abu
al-Hassan al-Asy`ari radhiyallahu`anhu dan pengikut-pengikutnya.
Seterusnya, dalil yang menyatakan kebenaran Al Imam Abu Mansur
Al-Maturidi , beliau beri`tiqad seperti yang telah dii`tikadkan oleh
dengan Abu Hassan Al-Asy`ari. Beliau wafat di sebuah perkampungan
bernama Maturid Samarqand, di Asia Tengah pada tahun 333 Hijrah
iaitu setelah 9 tahun kewafatan al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari.
Beliau bermazhaHanafi dalam bidang fiqh.
Sepertimana tokoh Islam yang lain, beliau juga meninggalkan anakanak
murid yang gigih mempertahankan Aqidah Ahl al-Sunnah Wa
al-Jama`ah di persada dunia Islam. Di antara mereka ialah :
1. Al-Imam Abu Muhammad Abdul Karim ibn Musa al
Bazdawi, wafat pada tahun 390 Hijrah.
2. Abu al-Qasim Ishaq ibn Muhammad ibn Ismail, yang
terkenal dengan gelaran al Hakim di Samarqand. Wafat pada
tahun 340 Hijrah.
3. Al-Imam Abu al-Laith al-Bukhari dan lain-lain lagi. Manakala
pengikut al-Imam Abu al-Mansur al-Maturidi digelar dengan
al-Maturidiyyah.
Nabi sallallahu`alaihi wasallam pernah bersabda tentang Sultan
Muhammad Al-Fatih dan baginda Sultan adalah pengikut al-Imam
Abu al-Mansur al-Maturidiyyah.
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam bersabda:
“Qosthonthiniyyah( Istanbul sekarang )pasti akan ditakluk,
maka sebaik-baik pemimpin adalah pemimpin yang berhasil
menakluknya dan sebaik-baik angkatan tentera adalah
angkatan tentera tersebut.“
Menerusi hadis ini Rasulullah memuji Sultan Muhammad Al-Fatih
kerana baginda adalah sultan yang salih, aqidahnya sesuai dengan aqidah
Rasulullah. Baginda juga telah berjaya menakluki Kota Qosthonthiniyyah
(kota Istanbul) dan merampasnya daripada orang kafir. Seandainya
aqidahnya menyalahi aqidah Rasulullah, maka Rasulullah tidak akan
sama sekali memujinya. Seperti yang sedia maklum bahawa diketahui
dan dicatat oleh sejarah bahawa Sultan Muhammad Al-Fatih adalah
mengikut aqidah Al-Asy`ari al-Maturidi, baginda meyakini bahawa
Allah wujud tanpa bertempat
Jika aqidah Sultan Muhammad Al-Fatih ini bertentangan dengan
aqidah Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam, nescaya Rasulullah tidak
akan memuji baginda. Begitu juga Sultan Salahuddin Al-Ayyubi
seorang raja yang `alim, beraqidah al-Asy`irah dan bermazhab al-
Syafi`e. Baginda telah menghafal al-Quran dan kitab al-Tanbih dalam
fiqh al-Syafi`e serta sering menghadiri majlis-majlis ulama` hadis. Beliau
memerintahkan agar dikumandangkan aqidah Sunni al-Asya`irah dari
atas menara masjid sebelum solat Subuh di Mesir, tanah al-Hijjaz
(Makkah dan Madinah) dan di seluruh Negara Syam (Syiria, Jordan,
Palestin dan Lebanon).
Al-Imam Muhammad ibn Hibbatillah al-Barmaki telah menyusun
untuk Salahuddin al-Ayyubi sebuah risalah berbentuk nazam berisi
Aqidah Ahl al-Sunnah dan ternyata baginda sangat tertarik dengannya,
akhirnya baginda telah memerintahkan agar aqidah ini diajarkan
kepada semua umat Islam ini diajarkan kepada umat Islam, kecil dan
besar, tua dan muda, sehingga akhirnya risalah tersebut dikenal dengan
nama “al-Aqidah Al-Salahiyyah”. Risalah ini di antaranya memuatkan
penegasan bahawa Allah ta`ala Maha Suci dari jisim, sifat-sifat jisim
dan Maha Suci dari arah dan tempat.
0 comments:
Post a Comment