BAQA
Beriman kepada Allah adalah meyakini bahawa Allah ta`ala bersifat
Al-Baqa’ iaitu kewujudan Allah adalah kekal, tidak akan binasa, tidak
musnah dan mengalami kesakitan. Sifat kekal Allah wajib dari segi
akal yakni akal tidak boleh menolaknya. Jika Dzat Allah ta`ala bersifat
kekal, maka segala sifat yang wajib bagi Dzat-Nya turut bersifat kekal
seperti qudrat, ilmu, mendengar, melihat, berkehendak dan selainnya.
Allah ta`ala berfirman:
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ. وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ
Maksudnya:
“Semua yang ada di bumi itu akan binasa .Dan tetap kekal
Dzat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.”
(Surah al-Rahman : 26-27)
Allah ta`ala adalah Dzat yang Maha Mengatur alam semesta. Dia
(Allah) wujud selama-lamanya dan tidak akan binasa. Allah jugalah
yang merupakan Dzat yang mutlak dalam mengatur dan mentadbir
segala ciptaan-Nya. Hanya kepada-Nya seluruh kehidupan ini akan
kembali.
Allah ta`ala berfirman:
“Tiap-tiap sesuatu pasti binasa ,kecuali Allah ,bagi-
Nyalah segala ketentuan dan hanya kepada-Nyalah kamu
dikembalikan.” (Surah Al-Qashash : 88)
Oleh itu, mustahil Allah ta`ala itu bersifat fana’ iaitu binasa. Adapun
makhluk yang tidak akan binasa itu harus baginya kebinasaan dari segi
akal namun ia dikekalkan dengan kehendak Allah ta`ala, manakala
sifat kekal pada Dzat Allah tersebut adalah kekal yang dzati/hakiki,
tanpa berhajat kepada dzat yang lain untuk mengekalkannya. Antara
makhluk yang tidak binasa dengan kehendak Allah ta`ala ialah:
1. Syurga
2. Neraka
3. Lauh al-Mahfuz
4. `Arasy
5. Qalam
6. Kursi
7. Roh
8. Tulang Ajbul Zanbi / tulang Sulbi
9. Jasad sekalian Nabi
10. Jasad orang yang mati syahid iaitu orang yang mati di
dalam perang di jalan Allah.
Kesimpulannya, segala makhluk-Nya yang tidak musnah ini (baqa’
muqayyad), keberkekalan mereka adalah semata-mata dengan kehendak
Allah. Maka terbatallah qawl yang mengatakan bahawa keberkekalan
makhluk-makhluk tersebut adalah keberkekalan yang bersifat dzati (kekal dengan sendiri).
0 comments:
Post a Comment