Qudrat (Kuasa)
Beriman kepada Allah adalah menyakini bahawa segala sesuatu yang
berada di alam ini baik yang berada di langit, bumi, di atas langit atau
yang berada di antara langit dan bumi atau di bawah bumi, maka semuanya
itu adalah ciptaan Allah ta`ala kerana Dialah yang telah menjadikannya
daripada tiada kepada ada. Ini termasuk juga perbuatan
manusia dan niat-niat mereka, kerana yang demikian itu termasuk dari
bahagian alam ini. Oleh itu, Allah ta`ala Maha Kuasa di atas setiap sesuatu
dan tidak ada sesuatupun yang mampu melemahkan-Nya sama
ada yang berada di bumi mahupun di langit.
Allah Ta`ala berfirman:
وكَانَ ٱللَّهُ عَلَىٰ كُل شَيْءٍ قَدِيراً
Maksudnya :
“Dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap
sesuatu”. (Surah Al-Ahzab : 27)
Allah ta`ala berfirman :
إِنَّ اللهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Maksudnya :
“Sesungguhnya Allah itu amat berkuasa di atas setiap sesuatu”.
(Surah Al-Baqarah : 20)
Allah ta`ala berfirman :
﴾ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ ﴿ ٢
Maksudnya :
“Allah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu”. (Surah Al-
Furqan : 2)
Kalimah شيء dalam ayat tersebut datang dalam bentuk (nakirah)
dan menatijahkan maksud yang umum iaitu merangkumi jisim, anggota
badan dan perbuatan. Jelaslah bahawa Allah ta`ala yang menciptakan
segala ciptaan itu daripada tiada kepada ada dan tidak ada
sesuatupun yang mampu menciptakan sesuatu benda daripada tiada
kepada ada melainkan Allah. Adapun manusia yang seolah-olah menciptakan
sesuatu itu pada hakikatnya bukanlah bermaksud mencipta
secara mutlak, ini adalah kerana makhluk hanya semata-mata menyusun
benda yang telah sedia ada. Hal ini dijelaskan di dalam firman
Allah ta`ala.
Allah ta`ala berfirman:
هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللهِ
Maksudnya :
“Tiada pencipta melainkan Allah”. (Surah Fatir : 3)
Berkata Al-Imam Al-Nasafi di dalam kitabnya:
“Jika seseorang membaling gelas ke arah batu dan gelas itu
telah pecah, maka perbuatan membaling dan memecahkan
serta keadaan pecahnya gelas itu kesemuanya telah di ciptakan
oleh Allah.”
Kesimpulannya ,semua perbuatan makhluk adalah dijadikan oleh
Allah ta`ala dan makhluk tidak menciptakan perbuatan yang dilakukan
.Adapun fahaman sesat dan kufur yang di pegang oleh golongan
Qadariyyah atau Mu`tazilah yang berkeyakinan bahawa manusia mencipta
perbuatannya sendiri dan perbuatan manusia tidak termasuk dalam
ciptaan Allah ta`ala .Na`uzubillah… Hal ini telah dinyatakan oleh
Rasulullah di dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Baihaqi
di dalam kitabnya “Al-Qadr” dan al-Imam Ibn Jarir al-Thabari dari
Abdullah ibn Umar.
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam bersabda:
“صِنْفَانٌ مِنْ أُمَّتِيْ لَيْسَ لَهُمَا نَصِيْبٌ فِي الإِسْلامِ الْقَدَرِيَّةُ وَالْمُرْجِئَةُ”.
Maksudnya :
“Dua golongan dari umatku, kedua-keduanya
tidak memiliki bahagian dari Islam iaitulah puak
Qadariyyah (golongan Mu`tazilah yang meyakini
bahawa manusialah yang menciptakan perbuatannya)
dan puak Murji’ah (golongan yang meyakini selama mana
seseorang itu beriman, maka sebarang perbuatan dosa yang
dilakukan tidak mengundang bahaya baginya sama sekali)”.
[Hadis ini telah disahihkan oleh al-Hafiz al-Thabari dan
yang lainnya]
Oleh itu, jelaslah bahawa golongan yang menafikan kekuasaan Allah
dalam menciptakan sesuatu makhluk, setiap pergerakan dan setiap
perbuatan adalah golongan Qadariyyah, maka wajib bagi seseorang itu
menjauhi golongan sesat seperti ini demi memelihara kemurniaan akidahnya.
0 comments:
Post a Comment