CARIAN ANDA

Tuesday, 1 February 2011

Aku Bersaksi...Penjelasan Aqidah Dari Dua Kalimah Syahadah

Al-Syahadatain (dua kalimah syahadah) adalah merupakan lafaz yang

wajib diketahui dan dii`tikadkan oleh setiap muslim. Ia juga merupakan

lafaz yang wajib diucapkan oleh orang-orang kafir bagi melambangkan

keislaman mereka.

Lafaz Dua Kalimah Syahadah ialah:

أَشْهَدُ أَن لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ

Maksudnya :

“Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang sebenarnya melainkan

Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu utusan

Allah”.

Perhatian : Lafaz ashhadu ( أشهد ) yakni “aku bersaksi” mengandungi

tiga makna serentak iaitu:

أعلم) . 1 ) yakni “aku mengetahui”,

أعتقد) . 2 ) yakni “aku mempercayai” dan

أعترف) . 3 ) yakni “aku mengiktiraf”.

Inilah lafaz yang afdal dan paling sesuai bagi menjelaskan tuntutan

iman dan Islam. Ini kerana setiap sesuatu pengakuan hendaklah didahului

dengan kepercayaan, dan setiap kepercayaan pula hendaklah

didahului dengan pengetahuan atau ilmu. Jika tidak, maka pengakuan

dan kepercayaan itu adalah suatu pembohongan. Demikian juga jika

seseorang itu tahu tentang kebenaran Islam tetapi tidak mahu mempercayai

atau tidak mengakui kebenaran Islam, maka dia telah berdusta

sebagaimana orang-orang Yahudi yang telahpun mengetahui kebenaran

Islam yang disampaikan oleh Nabi Muhammad sallallahu`alaihi wasallam,

bahkan mereka mengenali baginda sepertimana mereka mengenali

anak-anak mereka sendiri, namun disebabkan sikap degil dan bongkak

mereka tidak mahu memperakui akan kebenaran risalah yang dibawa

oleh baginda sallallahu`alaihi wasallam.

Makna Kalimah Syahadah Pertama:

أَشْهَدُ أَن لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ

“Aku mengetahui (dengan menuntut ilmu), aku beri`tiqad (mempercayai)

dengan hati tanpa dipaksa dan aku mengiktiraf (mengakui)

dengan lidah bahawa tiada Tuhan yang di sembah dengan sebenarnya

melainkan Allah Yang Maha Tunggal lagi Yang Maha Esa, Yang Awal

lagi Yang Sedia Ada, Yang Maha Hidup lagi Yang Maha tidak berhajat

kepada yang lain dan Yang Maha Kekal lagi Yang Maha Mencipta,

Yang Maha Memberi Rezeki, Yang Maha Mengetahui lagi Yang Maha

Berkuasa dan Yang Maha Melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesuatu

yang dikehendaki-Nya pasti berlaku dan sesuatu yang tidak dikehendaki

oleh-Nya pasti tidak akan berlaku. Dia-lah Tuhan yang tidak

ada sebarang daya dan kekuatan melainkan dengan-Nya yang bersifat

dengan segala sifat kesempurnaan yang layak dengan-Nya, yang suci

dari segala sifat kekurangan pada hak-Nya”.

Ringkasan daripada makna syahadah pertama di atas ialah pensabitan

(merujuk kepada) 20 sifat bagi Allah ta`ala iaitu: al-Wujud (ada),

al-Qidam (sedia ada), al-Baqa’ (kekal), al-Mukhalafah lil-hawadith

(bersalahan dengan makhluk), al-Qiyam bi-nafsih (tidak berhajat kepada

makhluk), al-Wahdaniyyah (esa), al-Qudrah (berkuasa), al-Iradah

(berhendak), al-`Ilm (mengetahui), al-Hayah (hidup), al-Sama` (mendengar),

al-Basar (melihat) dan al-Kalam (berkata), Kaunuhu Qadiran

(keadaan Allah ta`ala yang berkuasa), Kaunuhu Muridan (keadaan Allah

ta`ala yang berkehendak), Kaunuhu `Aliman (keadaan Allah ta`ala

yang mengetahui), Kaunuhu Hayyan (keadaan Allah ta`ala yang hidup),

Kaunuhu Sami`an (keadaan Allah ta`ala yang mendengar), Kaunuhu

Basiran (keadaan Allah ta`ala yang melihat), Kaunuhu Mutakalliman

(keadaan Allah ta`ala yang berkata-kata).

Makna Kalimah Syahadah Kedua:

أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ

“Aku mengetahui, mempercayai dan mengakui bahawa Muhammad

ibn `Abdullah ibn `Abd al-Muttalib ibn Hashim ibn `Abdu Manaf

al-Qurashi sallallahu`alaihi wasallam itu adalah hamba Allah dan utusan-

Nya kepada semua makhluk. Selanjutnya, diikuti dengan iktikad

dan keyakinan bahawa baginda telah diputerakan dan dibangkitkan

sebagai seorang rasul (pesuruh Allah) di bumi Mekah, berhijrah ke

bumi Madinah dan disemadikan di sana, baginda benar dalam semua

perkara yang dikhabarkan dan disampaikannya daripada Allah iaitu

mencakupi perkara-perkara yang telah berlaku, perkara-perkara yang

akan berlaku dan perkara-perkara yang berhubung dengan hukum

syariat. Antara perkara yang dikhabarkan itu ialah azab dan nikmat

kubur, soalan dua malaikat Munkar dan Nakir, kebangkitan dari alam

barzakh, perhimpunan di Mahsyar, kiamat, hisab, pahala, azab, neraca

amalan, titian al-Sirat, neraka, kolam al-Hawd, syafaat, syurga, melihat

Allah dengan mata kepala pada hari Akhirat tanpa kayfiyyat, tanpa

bertempat dan ruang; iaitu tidak seperti makhluk dilihat, keberkekalan

hamba-hamba Allah di dalam syurga dan neraka, keimanan dengan

para malaikat Allah, para rasul-Nya, kitab-kitab-Nya dan qada` dan

qadar Allah iaitu yang baik dan yang buruknya, dan sesungguhnya

baginda adalah penyudah segala nabi dan penghulu seluruh keturunan

Nabi Adam alaihissalam.

0 comments:

Post a Comment

 
hakcipta terpelihara PAKAR SISTEM | Nikmatilah Gaya Hidup Sempurna - | ,