Antara percakapan kufur yang menjisimkan Allah
ta`ala :
• Allah mempunyai tangan tetapi tidak serupa dengan tangan
makhluk. (akan kerana apabila kita menyebut perkataan tangan,
maka sudah semestinya, akan tergambar di dalam fikiran suatu
objek yang berjisim, berbentuk, mempunyai darah, daging,
tulang, jari, kulit dan ada bulu roma).
• Allah duduk di atas `Arasy tetapi tidak serupa dengan duduknya
makhluk. (apabila disebut duduk, mesti ada sebahagian atas dan
sebahagian bawah, mempunyai anggota badan, mempunyai
arah, menyentuh `Arasy, mengambil tempat).
• Allah turun dari langit tetapi tidak serupa dengan turunnya
makhluk. (sifat berpindah-pindah dari satu tempat kepada
tempat yang lain merupakan sifat makhluk dan apabila
dikatakan turun, sudah tentu sesuatu itu pada asalnya bertempat
iaitu ada tempat asal sebelum sesuatu itu turun).
• Allah mempunyai muka tetapi tidak serupa dengan muka
makhluk. (bila disebut muka, pasti wujud mata, bulu kening,
pipi, rambut, hidung, daging, tulang dan anggota yang
lainnya)
• Dan lain-lain lagi.
• Kesimpulannya, perkataan yang dikatakan itu tidak bermaksud
kepada perkara
• tersebut (jisim) tetapi apa yang dikatakan itu membawa
maksud perkara tersebut (jisim).
• Dan inilah percakapan yang sering kita dengar dari golongan
Wahhabi (pengikut Muhammad bin Abdul Wahhab dan Ibnu
Taimiyah) dan kini mereka menggelarkan golongan mereka
dengan nama Salafi dan mendakwa mereka mengikut manhaj
Salaf, sedangkan tidak ada seorang ulama` pun di kalangan
ahl al-Salaf yang berkata sedemikian. Kekufuran mereka yang
mengucapkan kata-kata seperti di atas tidak diragui lagi kerana
mereka benar-benar mengeluarkan perkataan kufur.
Al-Imam Abu Abdillah Muhammad bin al-Anshari al-Qurtubi
radiyallahu`anhu (W. 671 H), berkata:
“Maka bahawasanya perkataan mereka “Tuhan bertubuh atau
Tuhan adalah Cahaya” (menetapkan bahawa Tuhan bertubuh
atau bercahaya), tetapi perkataan mereka mengatakan “tidak
serupa tubuh” dan “tidak serupa cahaya” menafikan apa yang
telah ditetapkan oleh mereka tersebut (Allah berjisim dan
Allah adalah cahaya), maka yang demikian itu (menyatakan
Allah berjisim dan Allah adalah cahaya tetapi tidak serupa
dengan jisim atau tidak serupa dengan cahaya) adalah saling
bertentangan."
Berkata al-Imam al-Syahid Hasan al-Banna (Pengasas Hizbul
Ikhwan):
الرَّدُّ عَلَى مَنْ قَالُوْا إِنَّ الأَخْذَ بِظَاهِرِ هَذِهِ الآيَاتِ وَالأَحَادِيْثِ هُوَ مَذْهَبُ
السَّلَفِ, وَخُلاصَةُ مَا قَالَهُ أَنَّ الأَخْذَ بِالظَّاهِرِ هُوَ تَجْسِيْمٌ وَتَشْبِيْهٌ, لأَنَّ ظَاهِرَ
اللَّفْظِ هُوَ مَا وُضِعَ لَهُ, فَلا مَعْنًى لِلْيَدِ حَقِيْقَةً إِلا الْجَارِحَةَ, وَهَكَذَا. وَأَمَّا
مَذْهَبُ السَّلَفِ فَلَيْسَ أَخْذَهَا عَلَى ظَاهِرِهَا
Maksudnya :
“Menyanggah dan menolak mereka yang mendakwa kononnya
berpegang secara zahir ayat al Quran dan hadis mutasyabihat
secara zahir merupakan Tajsim iaitu menjisimkan Allah dan
tasybih iaitu menyamakan Allah dengan makhluk, kerana
zahir lafaz tersebut adalah apa yang telah diletakkan makna
baginya. Maka tiada makna “Tangan” secara hakikat
zahirnya kecuali anggota badan dan begitu juga selainnya,
manakala mazhab salaf tulen tidak berpegang secara zahir
ayat dan hadis tersebut (ayat mutasyabihat)”.
0 comments:
Post a Comment