2. Qidam (Sedia Kala)
Allah ta`ala berfirman.
هُوَ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ وَٱلظَّاهِرُ وَٱلْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Maksudnya :
“Dialah yang Awal (ada tanpa permulaan) dan yang Akhir
(tanpa pengakhiran) yang zahir dan yang batin dan Dia
Maha Mengetahui segala sesuatu”. (Surah Al-Hadid : 3)
Rasulullah sallallahu`alaihi wa sallam bersabda:
كَانَ اللهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيرُهُ
Maksudnya:
“Allah telah wujud (pada azali) sedang sesuatu selain-Nya
masih belum wujud”.
[Diriwayatkan oleh al-Bukhari,
al-Baihaqi dan ibn Jarud daripada Imran bin Husain
radiyallahu`anhu]
Al-Hafiz Ahmad ibn al-Husayn al-Bayhaqi (W. 458 H) juga
mensyarahkan hadis tersebut di dalam kitabnya dengan berkata:
“(Hadis ini) Menunjukkan bahawa sesungguhnya Allah ta`ala
telah wujud sedangkan selain-Nya belum ada, air tidak ada,
`Arasy tidak ada dan selain daripada kedua-dua benda tersebut
juga tiada wujud kesemua perkara tersebut (air, `Arasy, selain
air dan `Arasy)."
Adapun makhluk tidak bersifat azali iaitu sedia kala atau tidak
ada permulaan, makhluk adalah suatu kejadian yang punya pencipta.
Kewujudan Allah tidak didahului dengan ketiadaan. Mustahil Allah
ta`ala itu huduth (baharu) dan mustahil kewujudan-Nya mempunyai
permulaan dan pengakhiran.
0 comments:
Post a Comment