Mukhalafatuhu Lilhawadith (Bersalahan Dzat Allah
Dengan Sesuatu Yang Baharu)
Beriman kepada Allah adalah meyakini bahawa Allah tidak menyerupai
sesuatupun di antara makhluk-makhluk-Nya dan tidak ada sesuatupun
yang menyamai-Nya.
Allah ta`ala berfirman:
﴾ ولِلَّهِ الْمَثَلُ الأَعْلَى ﴿ ٦٠
Maksudnya :
“Dan Allah mempunyai sifat yang Maha Tinggi”. (Surah al-
Nahl : 60)
Allah ta`ala berfirman:
﴾ فَلا تَضْرِبُواْلِلَّهِ الأَمْثَالَ ﴿ ٧٤
Maksudnya :
“Maka janganlah kamu mengadakan sekutu-sekutu bagi
Allah”. (Surah al-Nahl : 74)
Allah ta`ala berfirman :
َ هَلْ تعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا
Maksudnya :
“Engkau tidak menemukan yang serupa dengan-Nya (Allah)”.
(Surah Maryam : 65)
Allah ta`ala berfirman:
﴾ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ﴿ ١١
Maksudnya :
“Dia (Allah) tidak menyerupai sesuatupun dari makhluk-Nya
(dari semua segi dan tidak ada sesuatupun yang menyerupai-
Nya)”. (Surah al-Syura : 11)
Allah ta`ala berfirman:
﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿ ٤
Maksudnya :
“Dan tidak ada sesuatupun yang menyerupai-Nya”. (Surah
al-Ihklas : 4)
Al Imam Abu Bakr al-Siddiq radiyallahu`anhu berkata :
“الْعَجْزُ عَنْ دَرَكِ ا دْإلِْرَاكِ إِدْرَاكٌ وَالْبَحْثُ عَنْ كُفْرٍ وَإِشْرَاكٍ”.
Maksudnya :
“Pengakuan bahawa pemahaman seseorang tidak mampu
untuk sampai megetahui hakikat Allah adalah keimanan,
adapun mencari (untuk mengetahui) tentang Allah, yakni
membayangkan-Nya adalah kekufuran”.
• Maksudnya ialah kita beriman bahawa Allah ta`ala tidak
seperti makhluk-Nya, tanpa memikirkan tentang haikat Dzat-
Nya. Adapun berfikir tentang makhluk-Nya adalah perkara
yang dianjurkan kerana segala kewujudan di alam ini adalah
merupakan tanda kepada wujudnya Allah subhanahu wata`ala.
Mengenal Allah adalah bukan dengan cara mengetahui akan
Dzat Allah kerana manusia tidak akan mampu mengenal Allah
menerusi Dzat-Nya. Adapun mengenal yang sebenar adalah
dengan mengetahui segala sifat yang wajib, mustahil dan harus
bagi Dzat Allah subhanahu wata`ala.
Berkata Al-Imam Ahmad ibn Hanbal dan Al-Imam Dzu al-Nun
al Mishri dan Al-Hafiz al-Khatib al-Baghdadi (salah seorang murid Al
Imam Malik yang masyhur) :
“مَهْمَا تَصَوَّرْتَ بِبَالِك, فَاللهُ بِخِ فَالِ ذَلِك”.
Maksudnya :
“Apapun yang terlintas dalam benak kamu (tentang Allah),
maka Allah tidak seperti itu(sesuatu yang terlintasa dibenak
kamu)”.
“Maka Allah tidak menyerupai segala sesuatu”.
اللهُ خَلَقَ النُّوْرَ لا يُشْبِهُ النُّوْرَ.
اللهُ خَلَقَ الظَّلامَ لا يُشْبِهُ الظَّلامَ.
اللهُ خَلَقَ الإِنْسَانَ لا يُشْبِهُ الإِنْسَانَ.
اللهُ خَلَقَ الْمَلائِكَةَ لا يُشْبِهُ الْمَلائِكَةَ.
Allah yang menciptakan Nur (cahaya) tetapi Dia tidak
menyerupai Nur (cahaya).
Allah yang menciptakan gelap tetapi Dia tidak
menyerupai gelap.
Allah yang menciptakan manusia tetapi Dia tidak
menyerupai manusia.
Allah yang menciptakan malaikat tetapi Dia tidak
menyerupai malaikat.
Allah yang menciptakan segala jisim yang besar (benda-benda yang
besar) dan Dia yang menciptakan segala jisim yang kecil (benda-benda
kecil), maka oleh sebab itu, Dia tidak menyerupai jisim-jisim yang
besar dan jisim-jisim yang kecil.
Kesimpulannya, mustahil Allah ta`ala menyamai makhluk yang
dicipta oleh-Nya dan mustahil Allah ta`ala menyamai sesuatu kerana
Maha Suci Allah daripada menyamai makhluk-makhluk-Nya
0 comments:
Post a Comment