Wahdaniyat (Esa)
Beriman kepada Allah adalah meyakini bahwa Allah Esa dalam kekuasaanNya,
dan tidak ada sekutu bagi-Nya dalam hal ketuhanan.
Allah ta`ala berfirman :
﴾ قُلْ إِنَّمَآ يُوحَىٰ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَهَلْ أَنتُمْ مُّسْلِمُونَ ﴿ ١٠٨
Maksudnya :
“Katakanlah : Sesungguhnya yang diwahyukan kepadaku
adalah: Bahawasanya Tuhanmu adalah Tuhan Yang Esa,
maka hendaklah kamu berserah diri (kepada-Nya)”. (Surah
Al-Anbiya’ : 108)
Dan Allah ta`ala berfirman lagi :
﴾ قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ ﴿ ١
Maksudnya :
“Katakanlah : (Wahai Muhammad) Dialah Allah Yang Maha
Esa”. (Surah Al-Ikhlas : 1)
“قُلْ أَىْ قُلْ يَا مُحَمَّد”
هُوَ اللهُ احَدٌ : “أَىْ أَنَّ اللهَ وَاحِدٌ لا شَرِيْكَ لَهُ. الْوَاحِدُ إِذَا أُطْلِقَ عَلَى اللهِ
فَمَعْنَاهُ الَّذِي لا شَرِيْكَ لَهُ وَلَيْسَ مَعْنَاهُ أَنَّهُ وَاحِدٌ مِنْ طَرِيْقِ الْعَدَدِ لأنَّ الْوَاحِدَ
مِنْ طَرِيْقِ الْعَدَدِ يَكُوْنُ جِسْمًا وَيَجُوزُ عَليْهِ الانْقِسَامُ. وَأَمَّا اللهُ فَلا يُشْبِهُ
الْجِسْمَ وَلا يَجُوزُ عَلَيْهِ الانْقِسَامُ”.
“Iaitu bahawasanya Allah esa‚ tiada sekutu baik-Nya.
Perkataan wahid apabila digunakan pada Dzat Allah,
maka ia membawa makna tiada sekutu bagiNya dan bukan
membawa makna ‘SATU’ daripada jalan yang boleh dikira,
kerana sesungguhnya satu daripada jalan yang boleh dikira itu
adalah jisim dan boleh ke atasnya (jisim) menerima bahagi.
Dan adapun Allah tidak menyerupai jisim dan tidak harus ke
atas-Nya (Allah) menerima bahagi”.
الْوَاحِدُ : “أَيْ الَّذِي شَالَرِيْكَ لَهُ فِى ا لْألُوْهِيَّةِ.”
Al Wahidu : “iaitulah yang tidak ada sekutu bagi-Nya dalam hal-hal
ketuhanan.”
1. Makna al-Wahid di sini kata ulama` ertinya Esa iaitu tiada
sekutu bagi-Nya. Bukanlah yang dimaksudkan dengan
makna Esa di sini adalah satu kerana satu adalah bilangan
nombor menerima bilangan itu adalah sifat makhluk
dan setiap makhluk itu berjisim dan berjirim dan boleh
dipotong-potong atau dibelah bahagi.
2. Maka makna al-Wahid di sini dengan makna yang sebenar
iaitulah tiada sekutu bagi-Nya. Sebab itulah al-Wahid
diterjemahkan kepada Esa kerana apabila ia diterjemahkan
kepada satu, maka ia akan menjadi bilangan yang boleh
dikira. Maha Suci Allah Ta`ala daripada sifat berbilangbilang.
3. Berbeza dengan al-Wahid apabila disandarkan kepada
manusia ia akan membawa makna satu iaitu merujuk
kepada bilangan.
4. Perkataan al-Wahid apabila disandarkan kepada Allah
Ta`ala, maksudnya Esa.
5. Esa maksudnya tiada sekutu bagi-Nya.
Al-Imam al-Mujtahid Abu Hanifah al-Nu`man ibn Thabit radiyallahu
`anhu (W. 150 H) berkata dalam kitabnya al-Fiqh al-Absat :
“إِنَّ الله وَاحِدٌ لا مِنْ طَرِيْقِ الْعَدَدِ وَلَكِنْ مِنْ طَرِيْقِ أَنَّهُ لا شَرِيْكَ لَهُ فِى الأُ
لُوْهِيَّةِ.”
Maksudnya :
“Sesungguhnya Allah itu Esa bukan dengan jalan (cara)
bilangan (boleh dikira), tetapi Ia Esa dengan jalan (cara)
tidak ada sekutu bagi-Nya dalam hal-hal ketuhanan”.
Kesimpulannya, berdasarkan kata-kata al-Imam Abu Hanifah ini
jelas menunjukkan bahawa maksud Esa yang dikehendaki bukanlah
bermaksud satu iaitu nombor (boleh dikira) tetapi Esa yang bermaksud
iaitu tiada sekutu bagi-Nya. Hal ini telah menolak dakwaan sesetengah
pihak yang mengatakan Esa adalah satu. Hal ini menyebabkan seseorang
itu menjisimkan Allah Ta`ala kerana satu itu bilangan nombor
dan boleh menerima bahagi dan boleh dibayangkan. Adapun Allah
Ta`ala selama-lamanya tidak akan menyamai makhluknya dari segala
sudut dan tidak ada sesuatupun yang menyamai-Nya.
selanjutnya : klik sini!
0 comments:
Post a Comment