CARIAN ANDA

Saturday, 5 February 2011

sifat 20- wahdaniyat (Esa)



Wahdaniyat (Esa)

Beriman kepada Allah adalah meyakini bahwa Allah Esa dalam kekuasaanNya,

dan tidak ada sekutu bagi-Nya dalam hal ketuhanan.

Allah ta`ala berfirman :

﴾ قُلْ إِنَّمَآ يُوحَىٰ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَهَلْ أَنتُمْ مُّسْلِمُونَ ﴿ ١٠٨

Maksudnya :

“Katakanlah : Sesungguhnya yang diwahyukan kepadaku

adalah: Bahawasanya Tuhanmu adalah Tuhan Yang Esa,

maka hendaklah kamu berserah diri (kepada-Nya)”. (Surah

Al-Anbiya’ : 108)

Dan Allah ta`ala berfirman lagi :

﴾ قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ ﴿ ١

Maksudnya :

“Katakanlah : (Wahai Muhammad) Dialah Allah Yang Maha

Esa”. (Surah Al-Ikhlas : 1)

“قُلْ أَىْ قُلْ يَا مُحَمَّد”

هُوَ اللهُ احَدٌ : “أَىْ أَنَّ اللهَ وَاحِدٌ لا شَرِيْكَ لَهُ. الْوَاحِدُ إِذَا أُطْلِقَ عَلَى اللهِ

فَمَعْنَاهُ الَّذِي لا شَرِيْكَ لَهُ وَلَيْسَ مَعْنَاهُ أَنَّهُ وَاحِدٌ مِنْ طَرِيْقِ الْعَدَدِ لأنَّ الْوَاحِدَ

مِنْ طَرِيْقِ الْعَدَدِ يَكُوْنُ جِسْمًا وَيَجُوزُ عَليْهِ الانْقِسَامُ. وَأَمَّا اللهُ فَلا يُشْبِهُ

الْجِسْمَ وَلا يَجُوزُ عَلَيْهِ الانْقِسَامُ”.

“Iaitu bahawasanya Allah esa‚ tiada sekutu baik-Nya.

Perkataan wahid apabila digunakan pada Dzat Allah,

maka ia membawa makna tiada sekutu bagiNya dan bukan

membawa makna ‘SATU’ daripada jalan yang boleh dikira,

kerana sesungguhnya satu daripada jalan yang boleh dikira itu

adalah jisim dan boleh ke atasnya (jisim) menerima bahagi.

Dan adapun Allah tidak menyerupai jisim dan tidak harus ke

atas-Nya (Allah) menerima bahagi”.

الْوَاحِدُ : “أَيْ الَّذِي شَالَرِيْكَ لَهُ فِى ا لْألُوْهِيَّةِ.”

Al Wahidu : “iaitulah yang tidak ada sekutu bagi-Nya dalam hal-hal

ketuhanan.”

1. Makna al-Wahid di sini kata ulama` ertinya Esa iaitu tiada

sekutu bagi-Nya. Bukanlah yang dimaksudkan dengan

makna Esa di sini adalah satu kerana satu adalah bilangan

nombor menerima bilangan itu adalah sifat makhluk

dan setiap makhluk itu berjisim dan berjirim dan boleh

dipotong-potong atau dibelah bahagi.

2. Maka makna al-Wahid di sini dengan makna yang sebenar

iaitulah tiada sekutu bagi-Nya. Sebab itulah al-Wahid

diterjemahkan kepada Esa kerana apabila ia diterjemahkan

kepada satu, maka ia akan menjadi bilangan yang boleh

dikira. Maha Suci Allah Ta`ala daripada sifat berbilangbilang.

3. Berbeza dengan al-Wahid apabila disandarkan kepada

manusia ia akan membawa makna satu iaitu merujuk

kepada bilangan.

4. Perkataan al-Wahid apabila disandarkan kepada Allah

Ta`ala, maksudnya Esa.

5. Esa maksudnya tiada sekutu bagi-Nya.

Al-Imam al-Mujtahid Abu Hanifah al-Nu`man ibn Thabit radiyallahu

`anhu (W. 150 H) berkata dalam kitabnya al-Fiqh al-Absat :

“إِنَّ الله وَاحِدٌ لا مِنْ طَرِيْقِ الْعَدَدِ وَلَكِنْ مِنْ طَرِيْقِ أَنَّهُ لا شَرِيْكَ لَهُ فِى الأُ

لُوْهِيَّةِ.”

Maksudnya :

“Sesungguhnya Allah itu Esa bukan dengan jalan (cara)

bilangan (boleh dikira), tetapi Ia Esa dengan jalan (cara)

tidak ada sekutu bagi-Nya dalam hal-hal ketuhanan”.

Kesimpulannya, berdasarkan kata-kata al-Imam Abu Hanifah ini

jelas menunjukkan bahawa maksud Esa yang dikehendaki bukanlah

bermaksud satu iaitu nombor (boleh dikira) tetapi Esa yang bermaksud

iaitu tiada sekutu bagi-Nya. Hal ini telah menolak dakwaan sesetengah

pihak yang mengatakan Esa adalah satu. Hal ini menyebabkan seseorang

itu menjisimkan Allah Ta`ala kerana satu itu bilangan nombor

dan boleh menerima bahagi dan boleh dibayangkan. Adapun Allah

Ta`ala selama-lamanya tidak akan menyamai makhluknya dari segala

sudut dan tidak ada sesuatupun yang menyamai-Nya.

selanjutnya : klik sini!

0 comments:

Post a Comment

 
hakcipta terpelihara PAKAR SISTEM | Nikmatilah Gaya Hidup Sempurna - | ,