Beriman kepada Allah adalah dengan menyakini bahawa Allah berbuat
apa yang Dia kehendaki. Allah ta`ala telah mengatur setiap perkara
dengan kehendak dan ilmu-Nya pada azali, maka tidak berlaku
apa-apa di alam ini termasuk pergerakan dan diam, melainkan semuanya
berlaku dengan kehendak-Nya. Sesungguhnya Allah ta`ala
Maha melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki. Kehendak Allah
adalah azali dan apa yang dicipta oleh-Nya adalah baharu. Oleh itu,
kehendak Allah ta`ala tidak berubah-ubah kerana perubahan itu hanya
terjadi kepada makhluk sahaja.
Allah ta`ala berfirman:
﴾ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ ﴿ ١٦
Maksudnya :
“Maha kuasa berbuat apa yang dikehendakiNya”. (Surah Al-
Buruuj :16)
Begitu juga dengan perkara-perkara yang lain seperti kebaikan, kejahatan,
ketaatan, kemaksiatan, kekufuran dan keimanan semuanya itu
terjadi dengan kehendak, ilmu, qada` dan qadar Allah. Kebaikan yang
dilakukan oleh manusia adalah dengan keredhaan dan perintah dari
Allah, manakala kejahatan bukan dengan keredhaan dan perintah dari
Allah ta`ala.
Misalnya, barangsiapa yang bertaqwa maka ia adalah semata-mata
limpah kurnia dan taufiq dari Allah ta`ala dan barangsiapa yang fasiq
dan melakukan maksiat, maka ia adalah khizlan dari Allah. Dalam hal
ini, seseorang hamba tidak memiliki apa-apa melainkan kehendak dirinya
sendiri, namun kehendaknya berada di bawah takluk kehendak
Allah ta`ala. Hal ini seperti yang telah dijelaskan oleh Allah di dalam
al-Quran al-Karim.
Allah ta`ala berfirman:
﴾ وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّا أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلْعَالَمِينَ ﴿ ٢٩
Maksudnya:
“Dan kamu tidak dapat mengkehendaki (mengenai
sesuatupun), kecuali apabila dikehendaki oleh Allah,
Tuhan semesta alam”. (Surah At-Takwir : 29)
Sesungguhnya Allah Maha mengubah ciptaan-Nya sesuai dengan
kehendak-Nya yang azali dan tidak berubah. Sesuatu yang Dia kehendaki
pasti akan terjadi, maka ia akan berlaku pada waktu yang diinginkan
oleh-Nya dan sesuatu yang tidak diinginkan oleh-Nya wujud
maka perkara tersebut tidak akan wujud selama-lamanya. Hal ini telah
dinyatakan di dalam hadis nabi.
Rasulullah sallallahu`alaihi wa sallam bersabda :
“مَا شَاءَ اللهُ كَانَ وَمَا لَمْ يَشَاء لَمْ يَكُن”.
Maksudnya :
“Apa yang Allah kehendaki wujud, pasti ia akan wujud dan
apa yang Allah tidak kehendaki, pasti ia tidak akan wujud”.
[Diriwayatkan oleh Abu Daud]
Jelaslah kepada kita bahawa Allah ta`ala pentadbir segala sesuatu,
seperti jiwa-jiwa manusia yang di bawah kehendak-Nya. Jika Dia
mengkehendaki seseorang manusia itu berada dalam kesesatan maka
kesesatanlah tempatnya dan jika Dia mengkehendaki seseorang itu berada
dalam kebenaran maka kebenaranlah tempatnya.
Allah ta`ala berfirman:
وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ
Maksudnya :
“Dan kami palingkan hati dan pandangan mereka”. (Surah
Al-An`am : 110)
Rasulullah sallallahu`alaihi wa sallam bersabda:
“اللَّهُمَّ يَامُصَرِّفَ الْقُلُوْبِ صَرِّفْ قُلُوْبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ”.
Maksudnya :
“Ya Allah yang mengubah keadaan hati, tetapkanlah hati
kami untuk taat kepadaMu”. [Diriwayatkan oleh Imam
Muslim dan Imam al-Baihaqi]
Jelaslah kepada kita bahawa Allah ta`ala berkuasa mengubah hati
seseorang itu daripada baik kepada jahat atau daripada jahat kepada
baik dan tidak ada sesiapapun yang dapat menghalang kehendak Allah
ta`ala sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam al Quran.
Allah ta`ala berfirman:
قُلْ فَمَن يَمْلِكُ لَكُمْ مِّنَ ٱللَّهِ شَيْئاً إِنْ أَرَادَ بِكُمْ ضَرّاً أَوْ أَرَادَ بِكُمْ نَفْعاً بَلْ كَانَ ٱللَّهُ بِمَا
﴾ َتعْمَلُونَ خَبِيراً ﴿ ١١
Maksudnya :
“Katakanlah: Maka siapakah yang dapat menghalangi
kehendak Allah jika Dia menghendaki kemudharatan
bagimu. Sebenarnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan”. (Surah Al-Fath : 11)
0 comments:
Post a Comment